Škola bez nasilja
Naša škola je je šk. god. 2005./06. stekla status „Škole bez nasilja“ nakon jednogodišnjeg sudjelovanja u Unicef-ovom projektu „Za sigurno i poticajno okruženje u školama“.
Status smo stekli nakon provedbe niza aktivnosti. Prošle školske godine na Učiteljskom vijeću smo donijeli odluku o obnovi statusa te smo intenzivirali aktivnosti. U projekt su uključeni učenici, učitelji i roditelji.
Cilj rada je:
• Osigurati sigurnost učenicima u školi
• Smanjiti stopu pojave nasilja među učenicima
• Povećati razinu osviještenosti kod učenika, zaposlenika škole, roditelja i lokalne zajednice
• Povećati razinu znanja o načinima i mehanizmima djelovanja u školi
• Potaknuti spremnost za akciju i promjene kod svih zaposlenih, djece, roditelja i lokalne zajednice
• Uspostaviti i održati sustav podrške i zaštite djece koja trpe nasilje ili se ponašaju nasilno
• Uključiti sve sudionike u proces promjene ponašanja i stvaranja drukčijeg ozračja u školi
• Kontinuirano provoditi projekt
• Pratiti i evaluirati učinke i koristi projekta za djecu
Prve godine proveli smo Olweusov upitnik za učenike na uzorku od 420 učenika od 4.-7. razreda i Olweusov upitnik za učitelje. Ove godine proveden je upitnik za učenike, roditelje i učitelje na manjem uzorku kako bismo utvrdili svježe činjenice o kretanju vršnjačkog nasilja u našoj školi.
Snimili smo inicijalno stanje u školi - koliko nasilja među učenicima u školi imamo , tko su žrtve, a tko nasilnici, koji oblici nasilničkog ponašanja su najčešći, gdje se događa, kako se ponaša pasivna većina (promatrači), koliko su odrasli osviješteni o ovoj pojavi i kako i u kojim slučajevima reagiraju. Cilj je bio osvijestiti činjenicu da i u našoj školi postoji nasilje među djecom (svako 4. dijete je izloženo nekom obliku zlostavljanja od strane drugih učenika), te da je potrebna edukacija učitelja, učenika i roditelja kako bismo svakom učeniku škole osigurali optimalne uvjete sigurnosti i poticaja potrebne svakom zdravom odrastanju.
U usporedbi sa šk. god. 2005./06. pojavnost vršnjačkog zlostavljanja se smanjila.
Učitelji su prošli edukaciju o vršnjačkom zlostavljanju kroz predavanja i radionice. Učitelji kontinuirano uče kako se profesionalno baviti ovom pojavom. Usvajaju vještine kako raditi s učenicima na satu razrednog odjela i kako raditi i razgovarati s roditeljima. Educirani su o postupcima intervencije, restitucije i o protokolu o postupanju.
- edukacija učitelja
Na satovima razrednih odjela učenici izrađuju razredna pravila ponašanja koja se odnose na zaustavljanje vršnjačkog zlostavljanja. Razredna pravila svih razrednih odjela objedinjena su u školska pravila koja se svake godine donose iznova. Učitelji rade s učenicima na ovu temu kroz redovni kurikulum i slobodne aktivnosti.
- plakati
Stručni suradnici organizirali su rad s 2 skupine učenika viših razreda pod nazivom "Prijatelji pomagači". Ove godine također organiziramo vršnjačku pomoć. Učenici se pripremaju za vršnjačku pomoć i programe pomoći koji uključuju aktivnosti vezane uz poticanje pozitivne klime u razredima (prijateljstva), uključivanje izoliranih učenika, poštivanje i uvažavanje međusobnih razlika, praćenje iz škole npr. mlađih učenika potencijalnih žrtava, odgovaraju na pitanja vršnjaka iz sandučića povjerenja, pomažu u učenju i sl. Komunikacija u slučajevima vršnjačkog nasilja je jasna. Učenici se za pomoć obraćaju odraslima u školi, razredniku, učitelju, stručnom suradniku, tehničkom osoblju. Svoja pitanja i prijave mogu ubaciti u sandučić povjerenja ili poslati upit na e-mail povjerenja.
• Vršnjačka pomoć
• Sandučić povjerenja
• E-mail povjerenja
Suradnja s roditeljima realizira se putem informiranja o projektu, pravilima, restituciji i mogućnosti aktivnog uključivanja
Posebno su se provodile radionice na temu roditeljskih stilova odgoja. Još uvijek imamo premali broj roditelja zainteresiranih za aktivnu suradnju sa školom.
Roditelji se potiču na formiranje aktivističke skupine roditelja od razine razreda do razine škole. Aktivne roditeljske grupe bile bi mostovi među roditeljima, veza s lokalnom zajednicom posrednici u namicanju sredstava za projekt i školu.
Škola nastoji provoditi i inicirati kvalitetnu suradnju s institucijama lokalne zajednice u stvaranju pozitivnog i poticajnog okruženja za djecu i mlade. Aktivno je uključena u brojna društvena događanja, a veoma često je i njihov nositelj. Također, škola postupa sukladno Protokolu o postupanju u slučaju nasilja među djecom.
U školi se provode mjere sigurnosti , nadzor učenika od strane učitelja i tehničkog osoblja.
Svi zaposleni trebaju znati prepoznati situacije zlostavljanja, primjereno reagirati, u skladu
s protokolom, dosljedno u provoditi i pratiti dogovorene mjere te kontinuirano kroz odgojno- obrazovni rad i vannastavne aktivnosti promicati vrijednosti i stavove protiv nasilja.
Naša škola članica je UNICEF-ove Mreže škola bez nasilja. Uskoro očekujemo evaluacijski posjet UNICEF-a i ocjenu provedenih aktivnosti. Nadamo se obnovi statusa.
Pripremila: Marija Zdunić, koordinatorica Projekta
Novosti - Sve